Komunikace s cestující veřejností … proč a jak?
Veřejná doprava (VD) to nemá u cestujících jednoduché. I když existují objektivní argumenty hovořící ve prospěch tohoto způsobu přepravy, lidé ji mnohdy používají buď jen ze zvyku a nebo ji nepoužívají vůbec, protože dají přednost pohodlnějšímu cestování v automobilu.
Nadšenců, kteří vědomě šetří životní prostředí, naše plíce nebo náš sluch, a kteří dokáží ocenit rychlý transport bez stresu za volantem při čekání v kolonách, je pomálu. Nyní se tedy nabízí otázka: Mohou provozovatelé veřejné dopravy přimět lidi k tomu, aby začali přemýšlet moderním způsobem a nabídnout jim přitom své služby?
Určitě ano. Vedle současné inovace vozových parků, budování integrovaných dopravních systémů je to také komunikace s cestujícími. Nyní máme na mysli komunikaci usnadňující využívání prostředků veřejné dopravy. A právě to je náplní prvního vydání mini seriálu.
Jak zbavit lidi obav z využívání veřejné dopravy?
Nejlepším způsobem je informování veřejnosti o tom, kam a kdy se mohou s VD dopravit, kde nejlépe zaparkovat vůz na okraji města apod. Další možností je propagace konkurenčních výhod v podobě bezbariérových spojů, nočních svozů, cyklobusů s návazností na turistický ruch. V této souvislosti se nabízí prostor pro efektivní prezentaci vaší činnosti. Máme pro vás vhodný nástroj, proto čtěte dál.
Zvolte správný komunikační kanál
Obecně platí, že dostatek informací dodá pocit jistoty. Pokud jízdní řád cestujícím vyhovuje, je velká šance, že automobily zůstanou v garáži.
Existuje několik možností, jak cestující informovat. Jednou z nich jsou
Interaktivní plány dopravy druhé generace (dále jen IPD2), které na podkladu plánu sítě linek nabízí cestujícím široké spektrum praktických informací. V plánu si jednoduše vyhledají spojení několika způsoby, mohou si prohlédnout turistickou mapu okolí každé zastávky a plán si mohou snadno vytisknout. Vidíte, že IPD2 jsou velmi užitečné díky integraci velkého množství informací do jednoho prostředí oproti klasickým obrázkovým mapám a schématům, která se hodí spíše na konkrétní informační tabule a plochy.
Jedním z nejdůležitějších aspektů, které je třeba při volbě komunikačního kanálu zvážit, je jeho dostupnost a oblíbenost. V tomto případě je velkým hráčem internet, který každodenně v ČR používá přes 50 % obyvatel (získáno z renomovaného sdělovacího prostředku). Ostatní lidé s internetem pracují alespoň nárazově a pouze velmi malá skupina lidí jsou ti, kteří o síti sítí nechtějí nic vědět a nepoužívají ji. Ale i pro tyto lidi máme řešení.
Interaktivní plány dopravy jsou umístěny na doméně
http://planydopravy.cz a na webových stránkách pořizovatelů, kde se obvykle dočtete o aktualitách v dopravě, se kterými mohou být propojeny! Uvádíte na webu seznam linek? Pak je možné odkázat uživatele přímo ke konkrétní lince v IPD2. Podobně je možné přecházet z webu k zastávkám a jiným interaktivním objektům v mapě. Pomocí IPD2 tedy trefíte hejno much jednou ranou.
Pro ty, co internet nechtějí používat, máme řešení
Velká síla komunikace spočívá v možnosti prezentace IPD2 na každém počítači i bez připojení k internetu. Plány jsou přenositelné na flash disku nebo CD. Jejich velikost je srovnatelná s obrázkovým schématem. Další významnou vlastností IPD2 je možnost prezentace v informačních kioskách s dotykovými obrazovkami, které jsou umisťovány v exteriérech nebo v nádražních halách. Takové plány jsou připravovány zvlášť jako samostatné balíčky.
Cestující nicméně mnohdy potřebují informace přímo na zastávce nebo v tramvaji a tam se na internet a počítače prozatím spoléhat nemůžete. Pro takové případy jsou neocenitelné přehledně zpracované
tištěné mapy.
Mapová kompozice na informační tabule a interaktivní plán je vhodný "mix" komunikačních prostředků. (ilustrační foto)
Počítáte náklady?
Investice do plánů a map jsou různé. Pouze na základě zpětného vyhodnocení přínosů konkrétní mapy či plánu můžete bilancovat, zda-li náklady byly neúnosné a nebo adekvátní. Jaké položky v kalkulaci vždy hrajou roli? Následující tabulka přináší pohled na nákladové položky u třech typů kartografických produktů.
| Tištěná mapa | PDF nebo obrázek v digitální podobě | Interaktivní plány dopravy 2 |
Tvorba plánu / mapy | Ano | Ano | Ano |
Náklady na tisk | - materiál, na který se tiskne - služby tiskárny | Ne | Ne |
Náklady na distribuci | - vystavovací plochy (nákup, údržba) - lidé, kteří vylepují či umisťují | Ne | Ne |
Aktualizace | - znamená opakovanou investici do tisku a distribuce - pomalý proces | - relativně snadná | - operativní |
Dostupné z/na (= síla komunikace) | - pouze konkrétní místa vylepení/vystavení | - web provozovatele a ostatní spřátelené weby | - web provozovatele - veřejný informační web planydopravy.cz - desktop balíček pro offline režim - balíček pro informační kiosek v terénu (samoobslužná zóna) |
Informační obsah | Omezený formátem papíru a možností tiskárny | Omezený formátem | Neomezený |
Funkcionalita, provázanost s dalšími informacemi a službami | Ne | Ne | Ano |