Pro plnou funkčnost těchto stránek, stejně jako Interaktivních plánů dopravy, je potřeba mít zaplý JavaScript!

Z dopravního dění

Urbanismus krajiny a funkce regionální dopravy

V rámci dlouhých debat na téma doprava, dopravní obslužnost nebo dopravní infrastruktura máme přirozeně silnou tendenci zohledňovat přístup „tady a teď“. V případě např. spotřebního zboží není tento přístup na závadu. Dopravní infrastruktura však není spotřební zboží – je to hodnota, vyvíjející se staletí, a jakékoliv rozhodnutí o dopravní infrastruktuře bude mít dopady desítky i stovky let do budoucnosti. Takové rozhodování […]

Rating: 4.4/5 (7 votes cast)

V alžírském městě Sétif otevřeli 8. 5. 2018 nový tramvajový systém

V alžírském městě Sétif otevřeli 8. 5. 2018 nový tramvajový systém. Jedná se o první úsek o délce 14, 7 km s dvěma větvemi na jednom konci. Tramvajová trať vede z dvou větví konečných v Cité Université na západě na konečnou 11 Déc 1960 na východě přes centrum města. Oficiální začátek prací na první tramvajové lince ve směru východ-západ o délce 22,4 km […]

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Srovnání železnice a cyklostezky

V poslední době se potkávám dost často s názory, že tu i onu regionální trať by bylo výhodné nahradit cyklostezkou. Téma je to natolik oblíbené, že stojí zato se na něj určitě podívat podrobněji. Co mně dost výrazně zaráží, možná i jistým způsobem baví, je vášnivá obhajoba „drážních cyklostezek“ ze strany některých železničních odborníků, či „rádoby – odborníků“. Rád […]

Rating: 3.9/5 (18 votes cast)

Příběh trati 097 v Českém středohoří aneb proč se vlastně nic neděje?

Příběh trati současného čísla 097 se začal psát už v roce 1897, a to jako příběh trati dálkové, vedoucí z Teplic do Liberce. O historii železnic bylo napsáno mnohé, nemá proto smysl se opakovat. Přesto by tato věta zaznít měla, protože v úvodním nadpisu není nic o likvidaci „lokálky“ – ona to možná je z dnešního pohledu „lokálka“, nicméně v časech vzniku odpovídal […]

Rating: 4.9/5 (19 votes cast)

Elon Musk předvedl podzemní rychlý dopravní elektrobus

Byznysmen a majitel Space X a Tesla Elon Musk předvedl koncept podzemního elektrobusu. Videozáznam s komentáři zveřejnil na svém Twitteru. Nový druh městské veřejné dopravy rozpracovává další Muskova společnost The Boring Company. Předpokládá se, že se elektrobus bude pohybovat v tunelech pod zemí rychlostí až 150 mil (241 kilometrů) za hodinu. V komentářích Musk vysvětlil, že se bude stroj automaticky […]

Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Praha a železniční nákladní doprava

Praha jako hlavní a největší město naší republiky má logicky i největší spotřebu potravin, spotřebního a jiného zboží. To s sebou samozřejmě nese nároky na dopravu a zásobování. V minulosti toto břímě nesla zejména doprava železniční, zatímco dnes jej nese doprava silniční. Postupem času, jak se Praha rozvíjela a rozšiřovala, se průmysl vytěsňoval stále dále od středu města. Prapůvodně byl veškerý průmysl situován […]

Rating: 5.0/5 (4 votes cast)

Novinky mezi vystřihovánkami

Nepochybně jste si nedávno všimli, že došlo k havárii stahovací stránky s papírovými modely autobusů a trolejbusů, kterou způsobila automatická aktualizace redakčního systému. Ale něco zlé dokáže být i pro něco dobré: nové funkce stahování umožňují snadno podrobněji a přehledněji členit strukturu seznamu, proto jsem se rozhodl přidat tuto informační stránečku se seznamem aktualizovaných a zcela nových modelů. Seznam je generován […]

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Jak je to ve skutečnosti s rychlostí na regionálních železnicích?

K regionálním železnicím mají tuzemští „dopravní experti“ většinou značně rezervovaný postoj. Ten se opírá o řadu argumentů, zdánlivě logicky znějících. Zdání může ovšem klamat. Jednou z nejčastějších kritických výhrad je údajná nízká rychlost regionální železnice. Jak to tedy je doopravdy? Je regionální železnice opravdu tak pomalá? Má smysl ji zrychlovat? Před dvaceti léty jsem využíval regionální vlaky […]

Rating: 4.5/5 (10 votes cast)

Jak cestovat vlakem do zahraničí

Cestování vlakem do zahraničí je mnohem složitější než vnitrostátní. Tento přehled obsahuje výhodné mezinárodní jízdenky do sousedních zemí, a to do 2. třídy k sezení. Upozornění: některé ceny se stanovují podle aktuálního kurzu CZK – EUR, můžou se tedy v průběhu času mírně měnit. Základní rady Nikdy si nekupujte klasickou mezinárodní jízdenku. Cena se totiž stanovuje podle tarifu NRT, […]

Rating: 5.0/5 (3 votes cast)

V čínském městě Hefei otevřeli 26. 12. 2016 první linku metra, rok poté druhou linku

V čínském městě Hefei otevřeli 26. 12. 2016 první linku metra. Linka č. 1 se začala stavět 1. června 2012 a je dlouhá 24,6 km. Na první trase metra je 23 stanic a vede severojižním směrem. Výstavba stála cca 13 miliard juanů a 1 km trati stál v průměru 533 miliónů juanů. Rozchod kolejí je 1435 mm. Linka vede ze zastávky Heifei Railway Station […]

Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

SŽDC chce neomezenou likvidaci lokálek

Těsně před Vánocemi požádala SŽDC nedávno vzniklý Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře o souhlas s plánem dlouhodobých výluk na devíti neprovozovaných tratích (zde a zde) s účinností od 1. 1. 2018. Podrobný seznam tratí níže. Jde o podobný princip, jako kdybyste léta chodili za školu, nenosili omluvenky, a pak chtěli po školním inspektorovi, aby vám zameškané hodiny odpustil a napsal na vysvědčení samé jedničky. To může […]

Rating: 5.0/5 (5 votes cast)

Bali – ostrov bohů 28.3.-9.4.2014

Koncem března a  začátkem dubna roku 2014 jsem navštívil indonéský ostrov Bali. Byl to zajímavý zážitek. Bali je ostrov, který má délku 150 km od západu na východ a šířku 112 km od severu na jih. Žije zde 3,6 milionů obyvatel (r. 2009). Hlavní město je Denpasar. Počet obyvatel hlavního města byl  v roce 2010 788 445. Na ostrově […]

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Slovácký expres od deseti k pěti, aneb večer do Přerova? Na kole nebo taxíkem!

Ministerstvo dopravy se v uplynulých dvou létech rozhodlo „zasáhnout“ do zavedených rychlíků Luhačovice – Praha, lidově zvaných „Plívy“. Pravda že na nich byly řazeny nejstarší vozy řady B (řečené „koženky“) a jejich různé variace. Rychlíky „vymetaly“ na koridoru stanice nižšího řádu (Červenka, Mohelnice, Přelouč atd.), přes to všechno byly slušně obsazené. Klientelu tvořili zejména méně nároční cestující […]

Rating: 4.0/5 (22 votes cast)

Předvánoční cestování s Českými drahami do Českého Krumlova

  Den před Štědrým dnem jsem se rozhodl, že se vypravím za rodinou do Českého Krumlova, kdy k dopravě do tohoto úchvatného jihočeského města použiji našeho národního dopravce. Velice mne zajímalo, jaké služby nabízejí České dráhy po příchodu “oranžové konkurence“ na šumavské koleje. A výsledek mne více než mile překvapil… Koženkové “Béčko“ a rychle vrácené peníze Odjezd ze […]

Rating: 4.6/5 (10 votes cast)

Již týden je Šumava v oranžovozalených barvách

Soukromý dopravce GW Train Regio a. s. již týden na základě výsledků soutěže Jihočeského kraje provozuje dopravu na třech, jak se s oblibou říká, Šumavských lokálkách. Konkrétně se jedná o trasy z krajského města České Budějovice do Nového Údolí přes Český Krumlov, z Číčenic tamtéž přes Prachatice a konečně poslední je lokálka vedoucí ze Strakonic do Volar přes Vimperk. A jelikož […]

Rating: 4.1/5 (17 votes cast)


© dopravni.net

MAPA ROKU
Ocenění a značka kvality interaktivních plánů od Kartografické společnosti ČR.




Copyright © 2016 SmartGIS s.r.o.