Pro plnou funkčnost těchto stránek, stejně jako Interaktivních plánů dopravy, je potřeba mít zaplý JavaScript!

Z dopravního dění

Just in time po železnici 3

Tímto třetím dílem dokončím pojednání o mé představě systému JIT na železnici. Začnu dokončením popisu systému a skončím úvahou o její realizovatelnosti, výhodami a nevýhodami. Pokud předešlé články někomu připadly jako pohádka, tenhle bude “Star trek”. Jednou z nejdůležitějších složek systému jsou železniční vagony. Vagon se jeví u železnice jako samozřejmost, které se věnuje ta nejmenší pozornost, ale jsou to právě […]

Rating: 3.9/5 (7 votes cast)

O Třebovské silnici

Kupecká stezka z Moravy do Čech vedla okolím Mohelnice od nepaměti. Dříve, než se zamyslím nad současností a zejména budoucností silnice I/35, je vodné ohlédnout se do minulosti silničního spojení v tomto směru. Nejstarší zdokumentovaná cesta vedla z Loštic přes Líšnice, Bušín, Bukovou a dále k Žipotínu a Moravské Třebové. Pohledem do mapy je tato cesta dodnes dobře viditelná. Jednalo se o staré […]

Rating: 3.6/5 (11 votes cast)

Just in time po železnici 2

V tomto článku popíši, jak si já představuji ideální fungování železnice tak, aby byla schopna konkurovat kamionové dopravě u jednotlivých zásilek v režimu Just in time (JIT). Jak už jsem předesílal, v minulých dobách železnice byla schopna jednotlivé zásilky v režimu JIT přepravovat. Mělo to ovšem jeden zásadní háček, díky kterému by to dnes již nemohlo fungovat tak, jako kdysi. […]

Rating: 4.3/5 (8 votes cast)

Just in time po železnici 1

Jak už jsem psal minule, železnice je dnes používána v nákladní dopravě zejména pro vozbu hromadných zásilek, které se přepravují v ucelených vlacích. Ucelené vlaky nejsou v zásadě nic jiného než větší kamion a velmi podobné je i organizování takovýchto přeprav. Ucelený vlak je jedna zásilka, jeden nebo dva řidiči (strojvedoucí) a odlišují se od kamionů jen na koncích, kde je […]

Rating: 4.6/5 (13 votes cast)

ČD vs. jiní dopravci

Tento článek má za úkol popsat absurdní a nesmyslné kroky, které provádí ČD ve vztahu k jiným dopravcům, ale ve výsledku poškozují cestující, a hlavně samotné České dráhy. Ujíždění vlakům jiných dopravců Od prosince 2017 provozuje dopravu na tratích Strakonice – Volary, Číčenice – Nové Údolí a České Budějovice – Černý Kříž dopravce GWTR. Se změnou dopravce výrazně vzrostla […]

Rating: 2.9/5 (14 votes cast)

Údajná silniční lobby

Výraz lobby se používá v případě, když nějaká mocná skupina (výjimečně velmi mocný jedinec) lobbuje za své ekonomické zájmy. Jestli to, co se děje v dopravě je lobby, znamenalo by to, že kdosi silnici protěžuje ve svůj ekonomický prospěch. Je tomu skutečně tak anebo se věc má jinak? Abychom přišli věci na kloub, musíme to vzít od […]

Rating: 4.2/5 (15 votes cast)

V rakouském městě Gmunden propojili 1. 9. 2018 příměstskou tramvaj s gmundenskou tramvají

V rakouském městě Gmunden propojili 1. 9. 2018 příměstskou tramvaj Traunsee-tram s gmundenskou tramvají. Celková delka tramvajové tratě od Gmunden Bahnhof do Vorchdorf-Eggenberg je 18 km. V centru je trať dvoukolejná. Trať má rozchod kolejí 1000 mm. Výstavba propojení začala v roce 2013 v úseku Gmunden Seebahnhof – Klosterplatz. Po dokončení závěrečného úseku mezi Klosterplatz a Franz-Josefsplatz je provoz tramvají provozován vozovým parkem Stern & […]

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Možnosti rozvoje Kozí dráhy

Tento článek se pokouší stručně popsat, jaké přínosy by mělo obnovení provozu na Kozí dráze z Děčína přes Telnici a Krupku do Oldřichova. Na této trati byl pravidelný provoz vlaků zastaven již před 11 lety, a tento krok je dodnes považován za velmi kontroverzní. Stávající stav V úseku Děčín – Telnice je trať udržovaná a teoreticky sjízdná. Naopak v úseku Telnice […]

Rating: 4.9/5 (9 votes cast)

Urbanismus krajiny a funkce regionální dopravy

V rámci dlouhých debat na téma doprava, dopravní obslužnost nebo dopravní infrastruktura máme přirozeně silnou tendenci zohledňovat přístup „tady a teď“. V případě např. spotřebního zboží není tento přístup na závadu. Dopravní infrastruktura však není spotřební zboží – je to hodnota, vyvíjející se staletí, a jakékoliv rozhodnutí o dopravní infrastruktuře bude mít dopady desítky i stovky let do budoucnosti. Takové rozhodování […]

Rating: 4.5/5 (11 votes cast)

V alžírském městě Sétif otevřeli 8. 5. 2018 nový tramvajový systém

V alžírském městě Sétif otevřeli 8. 5. 2018 nový tramvajový systém. Jedná se o první úsek o délce 14, 7 km s dvěma větvemi na jednom konci. Tramvajová trať vede z dvou větví konečných v Cité Université na západě na konečnou 11 Déc 1960 na východě přes centrum města. Oficiální začátek prací na první tramvajové lince ve směru východ-západ o délce 22,4 km s třiceti […]

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Srovnání železnice a cyklostezky

V poslední době se potkávám dost často s názory, že tu i onu regionální trať by bylo výhodné nahradit cyklostezkou. Téma je to natolik oblíbené, že stojí zato se na něj určitě podívat podrobněji. Co mně dost výrazně zaráží, možná i jistým způsobem baví, je vášnivá obhajoba „drážních cyklostezek“ ze strany některých železničních odborníků, či „rádoby – odborníků“. Rád […]

Rating: 3.9/5 (18 votes cast)

Příběh trati 097 v Českém středohoří aneb proč se vlastně nic neděje?

Příběh trati současného čísla 097 se začal psát už v roce 1897, a to jako příběh trati dálkové, vedoucí z Teplic do Liberce. O historii železnic bylo napsáno mnohé, nemá proto smysl se opakovat. Přesto by tato věta zaznít měla, protože v úvodním nadpisu není nic o likvidaci „lokálky“ – ona to možná je z dnešního pohledu „lokálka“, nicméně v časech vzniku odpovídal […]

Rating: 4.9/5 (19 votes cast)

Elon Musk předvedl podzemní rychlý dopravní elektrobus

Byznysmen a majitel Space X a Tesla Elon Musk předvedl koncept podzemního elektrobusu. Videozáznam s komentáři zveřejnil na svém Twitteru. Nový druh městské veřejné dopravy rozpracovává další Muskova společnost The Boring Company. Předpokládá se, že se elektrobus bude pohybovat v tunelech pod zemí rychlostí až 150 mil (241 kilometrů) za hodinu. V komentářích Musk vysvětlil, že se bude stroj automaticky […]

Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Praha a železniční nákladní doprava

Praha jako hlavní a největší město naší republiky má logicky i největší spotřebu potravin, spotřebního a jiného zboží. To s sebou samozřejmě nese nároky na dopravu a zásobování. V minulosti toto břímě nesla zejména doprava železniční, zatímco dnes jej nese doprava silniční. Postupem času, jak se Praha rozvíjela a rozšiřovala, se průmysl vytěsňoval stále dále od středu města. Prapůvodně byl veškerý průmysl situován […]

Rating: 5.0/5 (4 votes cast)

Novinky mezi vystřihovánkami

Nepochybně jste si nedávno všimli, že došlo k havárii stahovací stránky s papírovými modely autobusů a trolejbusů, kterou způsobila automatická aktualizace redakčního systému. Ale něco zlé dokáže být i pro něco dobré: nové funkce stahování umožňují snadno podrobněji a přehledněji členit strukturu seznamu, proto jsem se rozhodl přidat tuto informační stránečku se seznamem aktualizovaných a zcela nových modelů. Seznam je generován […]

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)


© dopravni.net

MAPA ROKU
Ocenění a značka kvality interaktivních plánů od Kartografické společnosti ČR.




Copyright © 2016 SmartGIS s.r.o.