Pro plnou funkčnost těchto stránek, stejně jako Interaktivních plánů dopravy, je potřeba mít zaplý JavaScript!

Z dopravního dění

Žižkov nákladové nádraží. Přežije?

Je všeobecně známo, že nákladové nádraží v Praze na Žižkově skončilo. Jediné, co se zachránilo, je unikátní budova, kterou se podařilo zachránit před demolicí prohlášením jako technickou památku. Vše ostatní však mělo zmizet, včetně tratě z Malešic. A už také mizí. Koleje kolem budovy se trhají a pozemek se připravuje na výstavbu developerského projektu. Investor ale nevěděl, jak využít […]

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Malá Morávka, kopanec do zadní nápravy

Kdysi asi před deseti lety (možná dříve) kdesi kdosi řekl, že trať Bruntál – Malá Morávka má přijít ke zrušení. V rámci redukční vlny (smetla nejednu lokálku) se díky aktivnímu přístupu jednotlivců i veřejnosti udržela. Řada lidí obětovala spoustu energie (a čas, prostředky atd. leckteří to znáte), aby zůstalo zachované železniční spojení mezi Malou Morávkou a Bruntálem. Hlavní roli […]

Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nová vlečka v Ostrově nad Ohří

Po všech těch negativních článcích, jak nic nejde, si dovolím trochu osvěžit vzduch nevídaným úspěchem. V Ostrově nad Ohří došlo k obnovení 16 let zrušené vlečky. Vlečka je to nevelká, ale ojedinělá tím, že se jedná o obnovení více než 10 let zrušené vlečky, což je pokud vím, první takový počin vůbec. Pár nových vleček u nás vzniklo na […]

Rating: 5.0/5 (12 votes cast)

S „céčkovou“ Karosou dnes naposledy

Jedenáctý lednový den byl v Ostravě ve znamení loučení s Karosou C954.1360, která byla jedinou „céčkovou“ Karosou v provozu Dopravního podniku Ostrava. Pro obyčejné cestující se tak 11. den roku 2019 stává dnem, kdy je opět menší pravděpodobnost těžšího nástupu do vysokopodlažního vozu MHD. Pro fajnšmekry a šotouše to byl den tragický… Na první odpolední jízdu vozu s evidenčním číslem 6529 […]

Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Modrá zábradlí aneb zdravý rozum na české železnici

Všichni uživatelé železnice je znají. Jsou zejména tam, kde v nedávné minulosti proběhly různé rekonstrukce, revitalizace či optimalizace. Modrá zábradlí jsou však něčím víc, než jen kontraverzním technickým prvkem – jsou symbolem vývoje české železnice poslední doby, a také ztělesněním „drážní logiky“ právě tam, kde je železnice nejvíce v kontaktu s tím vnějším, obyčejným světem. Tam, kam modrá zábradlí […]

Rating: 5.0/5 (15 votes cast)

Budapešť – metropole na Dunaji

Na přelomu listopadu a prosince 2018 jsem strávil 4 dny v Budapešti. Zajímavostí pobytu byla celodenní prohlídka města s česky hovořícím maďarským průvodcem a celodenní vstup do Szechenyiho lázní (vše již v ceně pobytu). V ceně pobytu bylo ještě ubytování se snídaní v penzionu Manzard na na Bláthy Ottó utca 21 nedaleko stanice metra M3 Népliget a autobusového nádraží. Bylo to ale bez dopravy. […]

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Just in time po železnici 3

Tímto třetím dílem dokončím pojednání o mé představě systému JIT na železnici. Začnu dokončením popisu systému a skončím úvahou o její realizovatelnosti, výhodami a nevýhodami. Pokud předešlé články někomu připadly jako pohádka, tenhle bude “Star trek”. Jednou z nejdůležitějších složek systému jsou železniční vagony. Vagon se jeví u železnice jako samozřejmost, které se věnuje ta nejmenší pozornost, ale jsou to právě […]

Rating: 3.9/5 (8 votes cast)

O Třebovské silnici

Kupecká stezka z Moravy do Čech vedla okolím Mohelnice od nepaměti. Dříve, než se zamyslím nad současností a zejména budoucností silnice I/35, je vodné ohlédnout se do minulosti silničního spojení v tomto směru. Nejstarší zdokumentovaná cesta vedla z Loštic přes Líšnice, Bušín, Bukovou a dále k Žipotínu a Moravské Třebové. Pohledem do mapy je tato cesta dodnes dobře viditelná. Jednalo se o staré […]

Rating: 3.1/5 (14 votes cast)

Just in time po železnici 2

V tomto článku popíši, jak si já představuji ideální fungování železnice tak, aby byla schopna konkurovat kamionové dopravě u jednotlivých zásilek v režimu Just in time (JIT). Jak už jsem předesílal, v minulých dobách železnice byla schopna jednotlivé zásilky v režimu JIT přepravovat. Mělo to ovšem jeden zásadní háček, díky kterému by to dnes již nemohlo fungovat tak, jako kdysi. […]

Rating: 4.3/5 (8 votes cast)

Just in time po železnici 1

Jak už jsem psal minule, železnice je dnes používána v nákladní dopravě zejména pro vozbu hromadných zásilek, které se přepravují v ucelených vlacích. Ucelené vlaky nejsou v zásadě nic jiného než větší kamion a velmi podobné je i organizování takovýchto přeprav. Ucelený vlak je jedna zásilka, jeden nebo dva řidiči (strojvedoucí) a odlišují se od kamionů jen na koncích, kde je […]

Rating: 4.6/5 (14 votes cast)

ČD vs. jiní dopravci

Tento článek má za úkol popsat absurdní a nesmyslné kroky, které provádí ČD ve vztahu k jiným dopravcům, ale ve výsledku poškozují cestující, a hlavně samotné České dráhy. Ujíždění vlakům jiných dopravců Od prosince 2017 provozuje dopravu na tratích Strakonice – Volary, Číčenice – Nové Údolí a České Budějovice – Černý Kříž dopravce GWTR. Se změnou dopravce výrazně vzrostla […]

Rating: 3.0/5 (15 votes cast)

Údajná silniční lobby

Výraz lobby se používá v případě, když nějaká mocná skupina (výjimečně velmi mocný jedinec) lobbuje za své ekonomické zájmy. Jestli to, co se děje v dopravě je lobby, znamenalo by to, že kdosi silnici protěžuje ve svůj ekonomický prospěch. Je tomu skutečně tak anebo se věc má jinak? Abychom přišli věci na kloub, musíme to vzít od […]

Rating: 4.2/5 (15 votes cast)

V rakouském městě Gmunden propojili 1. 9. 2018 příměstskou tramvaj s gmundenskou tramvají

V rakouském městě Gmunden propojili 1. 9. 2018 příměstskou tramvaj Traunsee-tram s gmundenskou tramvají. Celková delka tramvajové tratě od Gmunden Bahnhof do Vorchdorf-Eggenberg je 18 km. V centru je trať dvoukolejná. Trať má rozchod kolejí 1000 mm. Výstavba propojení začala v roce 2013 v úseku Gmunden Seebahnhof – Klosterplatz. Po dokončení závěrečného úseku mezi Klosterplatz a Franz-Josefsplatz je provoz tramvají provozován vozovým parkem Stern & […]

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Možnosti rozvoje Kozí dráhy

Tento článek se pokouší stručně popsat, jaké přínosy by mělo obnovení provozu na Kozí dráze z Děčína přes Telnici a Krupku do Oldřichova. Na této trati byl pravidelný provoz vlaků zastaven již před 11 lety, a tento krok je dodnes považován za velmi kontroverzní. Stávající stav V úseku Děčín – Telnice je trať udržovaná a teoreticky sjízdná. Naopak v úseku Telnice […]

Rating: 4.9/5 (9 votes cast)

Urbanismus krajiny a funkce regionální dopravy

V rámci dlouhých debat na téma doprava, dopravní obslužnost nebo dopravní infrastruktura máme přirozeně silnou tendenci zohledňovat přístup „tady a teď“. V případě např. spotřebního zboží není tento přístup na závadu. Dopravní infrastruktura však není spotřební zboží – je to hodnota, vyvíjející se staletí, a jakékoliv rozhodnutí o dopravní infrastruktuře bude mít dopady desítky i stovky let do budoucnosti. Takové rozhodování […]

Rating: 4.5/5 (11 votes cast)


© dopravni.net

MAPA ROKU
Ocenění a značka kvality interaktivních plánů od Kartografické společnosti ČR.




Copyright © 2016 SmartGIS s.r.o.