Pro plnou funkčnost těchto stránek, stejně jako Interaktivních plánů dopravy, je potřeba mít zaplý JavaScript!

Z dopravního dění

Just in time po železnici 2

V tomto článku popíši, jak si já představuji ideální fungování železnice tak, aby byla schopna konkurovat kamionové dopravě u jednotlivých zásilek v režimu Just in time (JIT). Jak už jsem předesílal, v minulých dobách železnice byla schopna jednotlivé zásilky v režimu JIT přepravovat. Mělo to ovšem jeden zásadní háček, díky kterému by to dnes již nemohlo fungovat tak, jako […]

Rating: 4.3/5 (7 votes cast)

Just in time po železnici 1

  Toto je volné pokračování článku „údajné silniční lobby“, kde pojednám o možnostech rychlých přeprav jednotlivých vozových zásilek v režimu Just in time (JIT) po železnici. Jak už jsem psal minule, železnice je dnes používána v nákladní dopravě zejména pro vozbu hromadných zásilek, které se přepravují v ucelených vlacích. Ucelené vlaky nejsou v zásadě nic jiného než větší kamion a velmi […]

Rating: 4.6/5 (12 votes cast)

ČD vs. jiní dopravci

Tento článek má za úkol popsat absurdní a nesmyslné kroky, které provádí ČD ve vztahu k jiným dopravcům, ale ve výsledku poškozují cestující, a hlavně samotné České dráhy. Ujíždění vlakům jiných dopravců Od prosince 2017 provozuje dopravu na tratích Strakonice – Volary, Číčenice – Nové Údolí a České Budějovice – Černý Kříž dopravce GWTR. Se změnou dopravce výrazně vzrostla […]

Rating: 2.8/5 (13 votes cast)

Údajná silniční lobby

Silniční doprava v druhé polovině minulého století zažila obrovský boom a postupně zahnala ostatní druhy dopravy na vedlejší kolej. Nejvíce její rozmach poškodil železnici, která je postupně odsouzena k naprostému živoření. Tomuto trendu se všeobecně říká silniční lobby. Ale co je to vlastně lobby? A je tento výraz vůbec správný v tomto případě? A co vlastně tento trend způsobilo? Výraz lobby […]

Rating: 4.1/5 (14 votes cast)

V rakouském městě Gmunden propojili 1. 9. 2018 příměstskou tramvaj s gmundenskou tramvají

V rakouském městě Gmunden propojili 1. 9. 2018 příměstskou tramvaj Traunsee-tram s gmundenskou tramvají. Celková delka tramvajové tratě od Gmunden Bahnhof do Vorchdorf-Eggenberg je 18 km. V centru je trať dvoukolejná. Trať má rozchod kolejí 1000 mm. Výstavba propojení začala v roce 2013 v úseku Gmunden Seebahnhof – Klosterplatz. Po dokončení závěrečného úseku mezi Klosterplatz a Franz-Josefsplatz je provoz tramvají provozován vozovým parkem Stern & […]

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Možnosti rozvoje Kozí dráhy

Tento článek se pokouší stručně popsat, jaké přínosy by mělo obnovení provozu na Kozí dráze z Děčína přes Telnici a Krupku do Oldřichova. Na této trati byl pravidelný provoz vlaků zastaven již před 11 lety, a tento krok je dodnes považován za velmi kontroverzní. Stávající stav V úseku Děčín – Telnice je trať udržovaná a teoreticky sjízdná. Naopak v úseku […]

Rating: 5.0/5 (8 votes cast)

Urbanismus krajiny a funkce regionální dopravy

V rámci dlouhých debat na téma doprava, dopravní obslužnost nebo dopravní infrastruktura máme přirozeně silnou tendenci zohledňovat přístup „tady a teď“. V případě např. spotřebního zboží není tento přístup na závadu. Dopravní infrastruktura však není spotřební zboží – je to hodnota, vyvíjející se staletí, a jakékoliv rozhodnutí o dopravní infrastruktuře bude mít dopady desítky i stovky let do budoucnosti. Takové rozhodování […]

Rating: 4.5/5 (11 votes cast)

V alžírském městě Sétif otevřeli 8. 5. 2018 nový tramvajový systém

V alžírském městě Sétif otevřeli 8. 5. 2018 nový tramvajový systém. Jedná se o první úsek o délce 14, 7 km s dvěma větvemi na jednom konci. Tramvajová trať vede z dvou větví konečných v Cité Université na západě na konečnou 11 Déc 1960 na východě přes centrum města. Oficiální začátek prací na první tramvajové lince ve směru východ-západ o délce 22,4 km […]

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Srovnání železnice a cyklostezky

V poslední době se potkávám dost často s názory, že tu i onu regionální trať by bylo výhodné nahradit cyklostezkou. Téma je to natolik oblíbené, že stojí zato se na něj určitě podívat podrobněji. Co mně dost výrazně zaráží, možná i jistým způsobem baví, je vášnivá obhajoba „drážních cyklostezek“ ze strany některých železničních odborníků, či „rádoby – odborníků“. Rád […]

Rating: 3.9/5 (18 votes cast)

Příběh trati 097 v Českém středohoří aneb proč se vlastně nic neděje?

Příběh trati současného čísla 097 se začal psát už v roce 1897, a to jako příběh trati dálkové, vedoucí z Teplic do Liberce. O historii železnic bylo napsáno mnohé, nemá proto smysl se opakovat. Přesto by tato věta zaznít měla, protože v úvodním nadpisu není nic o likvidaci „lokálky“ – ona to možná je z dnešního pohledu „lokálka“, nicméně v časech vzniku odpovídal […]

Rating: 4.9/5 (19 votes cast)

Elon Musk předvedl podzemní rychlý dopravní elektrobus

Byznysmen a majitel Space X a Tesla Elon Musk předvedl koncept podzemního elektrobusu. Videozáznam s komentáři zveřejnil na svém Twitteru. Nový druh městské veřejné dopravy rozpracovává další Muskova společnost The Boring Company. Předpokládá se, že se elektrobus bude pohybovat v tunelech pod zemí rychlostí až 150 mil (241 kilometrů) za hodinu. V komentářích Musk vysvětlil, že se bude stroj automaticky […]

Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Praha a železniční nákladní doprava

Praha jako hlavní a největší město naší republiky má logicky i největší spotřebu potravin, spotřebního a jiného zboží. To s sebou samozřejmě nese nároky na dopravu a zásobování. V minulosti toto břímě nesla zejména doprava železniční, zatímco dnes jej nese doprava silniční. Postupem času, jak se Praha rozvíjela a rozšiřovala, se průmysl vytěsňoval stále dále od středu města. Prapůvodně byl veškerý průmysl situován […]

Rating: 5.0/5 (4 votes cast)

Novinky mezi vystřihovánkami

Nepochybně jste si nedávno všimli, že došlo k havárii stahovací stránky s papírovými modely autobusů a trolejbusů, kterou způsobila automatická aktualizace redakčního systému. Ale něco zlé dokáže být i pro něco dobré: nové funkce stahování umožňují snadno podrobněji a přehledněji členit strukturu seznamu, proto jsem se rozhodl přidat tuto informační stránečku se seznamem aktualizovaných a zcela nových modelů. Seznam je generován […]

Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Jak je to ve skutečnosti s rychlostí na regionálních železnicích?

K regionálním železnicím mají tuzemští „dopravní experti“ většinou značně rezervovaný postoj. Ten se opírá o řadu argumentů, zdánlivě logicky znějících. Zdání může ovšem klamat. Jednou z nejčastějších kritických výhrad je údajná nízká rychlost regionální železnice. Jak to tedy je doopravdy? Je regionální železnice opravdu tak pomalá? Má smysl ji zrychlovat? Před dvaceti léty jsem využíval regionální vlaky […]

Rating: 4.5/5 (10 votes cast)

Jak cestovat vlakem do zahraničí

Cestování vlakem do zahraničí je mnohem složitější než vnitrostátní. Tento přehled obsahuje výhodné mezinárodní jízdenky do sousedních zemí, a to do 2. třídy k sezení. Upozornění: některé ceny se stanovují podle aktuálního kurzu CZK – EUR, můžou se tedy v průběhu času mírně měnit. Základní rady Nikdy si nekupujte klasickou mezinárodní jízdenku. Cena se totiž stanovuje podle tarifu NRT, […]

Rating: 5.0/5 (3 votes cast)


© dopravni.net

MAPA ROKU
Ocenění a značka kvality interaktivních plánů od Kartografické společnosti ČR.




Copyright © 2016 SmartGIS s.r.o.